zaterdag 25 oktober 2014

E-mailmarketing vs. Opening Rate

Wanneer je begint met nieuwsbrieven te versturen.  Moet je beseffen dat het bijzonder belangrijk is om ook de cijfers achter jouw mails naar klanten te weten.  E-mailmarketing is meer dan wat mailtjes verzenden.  Je kan er bijzonder véél uit leren.  Vandaag bekijken we even wat deze cijfers willen zeggen.  Er zijn enkele programma's die je deze interpretaties helpen maken.  Persoonlijk ben ik momenteel aan het werken met mailchimp.  Ik ben zelf nog vrij onervaren in deze materie.... Dus ik begon wat opzoekwerk.

Wat kan je nu met cijfers? Zo krijg je meer zicht op het bereik van je nieuwsbrief & het gedrag van jouw ontvangers of doelgroep.


Onderwerp 1:  Opening Rate (openingspercentage) -  Hoe vaak wordt je nieuwsbrief geopend?

Opening rate wordt in % uitgedrukt.  het is de verhouding tussen het aantal mensen waar jij de nieuwsbrief naar verstuurd hebt en anderzijds het aantal mensen die de moeite hebben genomen je mail te openen.

Wat is dit openen nu?  Vanaf het moment dat jouw nieuwsbrieflezer de eerste afbeelding hebben laten laden & zichtbaar is op het scherm, zal de teller de mail als geopend beschouwen.

Vroeger... toen mensen nog toestemming moesten geven om afbeeldingen in te laden was dit cijfer wel iets belangrijker als nu.  Maar toch blijft het een indicatie voor je nieuwsbrief.

Cijfermateriaal bekijken

Cijfers "Email Benchmark 2013": Gemiddelde openingspercentage:  23,86%
Wanneer je rond dit cijfer zit bij jouw mails zit je héél goed!

Een goed openingspercentaga kan je zelf verooraken:
  •  Zorg ervoor dat je nieuwsbriefleden zelf bewust hebben gekozen om jouw mail te ontvangen! (Dit is zelfs wettelijk verplicht).  Ga niet zomaar mensen in je lijst toevoegen zonder toestemming.  Persoonlijk wil je zelf ook geen ongewenste mails die plots in je inbox verschijnen.  Dit is volgens mij een soort van e-marketing-respect.
  • Blijf bij je onderwerp.  Wanneer mensen voor je nieuwsbrief hebben gekozen.  Hebben ze een bepaalde inhoud gekozen. Ga je doelgroep niet plots opzadelen met informatie waar ze niet zittten op te wachten.  Net zoals in het vorige punt is de logica... doe niet wat je zelf niet graag in je mailbox wil krijgen.
  • Geef mensen rust tussen nieuwsbrieven.  Niets is zo ergerlijk als constant nieuwsbrieven na elkaar ontvangen.  Op een gegeven moment ga je dan mensen trainen om je mails rechtstreeks naar het prullenbakje te verwijzen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten